مبنا ی تربیتی
پایه و اساس تاسیس دبیرستان پیام زهرا بر رویکرد تربیتی بنا شده است. تربیت دختر مسلمان تحصیلکرده مبنای عملکردی دبیرستان پیام زهرا می باشد.
برخی اصول تربیتی وجود دارند که ویژه دختراناند؛ به این معنا که برای رشد تربیتی آنها بنا نهاده شدهاند و یا به عبارت دیگر، به طور طبیعی بر تربیت دختران حاکم هستند. در نتیجه و با این دید، این اصول و مبانی عبارتند از:
1- اصل پذیرش دختران: دختران همیشه با محدودیتهای بسیاری از جانب خانواده و اجتماع مواجه هستند. از این رو، اولین گام برای تربیت اخلاقی دختران، کاستن این تفکر در ذهن آنان است که حیثیت و شأن انسانی آنان به همان اندازه بالاست که شأن و جایگاه مردان رفعت دارد. از طرف دیگر، اگر مربیان (والدین و معلمان) بر حقیقت شأن دختران واقف باشند، نسبت به رشد و تربیت او اهتمام لازم را به عمل خواهند آورد و علاوه بر آن، با طرز تفکری که دارند، ناخودآگاه او را به سمت کسب فضائل اخلاقی و نیل به کمال و سعادت سوق خواهند داد.
2- درک ویژگیهای روحی دختران در شرایط حساس بلوغ: اگر مربی نسبت به شرایط بلوغ دختران آگاهی کافی داشته باشد، میتواند با بازخورد مناسب و عکسالعمل به موقع، از بحرانهای بسیاری که در آینده گریبان متربی را خواهند گرفت پیشگیری به عمل بیاورد. دختران در سنین بلوغ – که در سن کم و بسیار زودتر از پسران اتفاق میافتد – به شدت تحت تأثیر شرایط روحی و جسمی تازه خود قرار میگیرند. افزایش حساسیت، یکی از بزرگترین تغییرات دختران در این دوران است.
3- تبیین نجابت و حیا: دختران به دلیل کیفیتهای جسمی و روحی خاصی که دارند، این قابلیت را دارند که بسیاری از قلبها و دلها را به خودشان متمایل کنند. در بسیاری از کتب تاریخی، از این صفت دختران به عنوان شکارچی یاد شده است. دختران به دلیل میل بسیاری که به زیبایی دارند و همچنین به دلیل برخورداری از بسیاری از مظاهر جمال، برای ابراز خود، خودآرایی و خودنمایی پتانسیل بالایی دارند. از این رو، اگر پیش از حضور در اجتماع، این خصیصه را سامان نبخشند، به آسانی خودشان و دیگران را از حرکت در جهت رشد روحی محروم خواهند کرد. بر این اساس، اگر مربی بر این ویژگی دختران واقف باشد، میتواند با هدایت آن در مسیر درست، از آن به عنوان ابزاری برای تربیت اخلاقی متربی خود بهره ببرد. دختران فارغ از هر دین و مذهبی به تعالی این خصلت در خودشان نیاز دارند.
4- تبیین تجملگرایی: میل دختران به زیبایی و جمال، این خطر را برای آنان به همراه دارد که به هر شکل به تحریف این میل دست بزنند. توجه جنونآمیز به تجملات، اگر توسط یک مربی آگاه جهتدهی نشود، سبب میشود که دختران در دام عطشی سیریناپذیر و مهارنشدنی برای جلوهگری قرار گیرند.